Et lys

Jeg tenkte egentlig ikke å lage et innlegg om selvmord, men akkurat nå virker det logisk. I løpet av det siste året tok tre av mine medelever på vgs sitt eget liv. I natt gjorde en gammel bekjent det samme. Hva som gikk gjennom hodene deres de siste sekundene tørr jeg ikke tenke på. Jeg dømmer ikke, og er ikke en som skal påstå at de tok den feige veien ut. Jeg aner ingenting om hvordan de må ha hatt det, og jeg vil virkelig ikke forestille meg hvordan det er å ta et slikt valg. Alt jeg håper er at alle har det bedre nå. Det finnes ingen angre-knapp for livet, og for alt vi vet så har vi bare ett.

Å velge det bort som 18-åring er derfor en stor og meget alvorlig handling. Jeg håper at de som sitter igjen etter dem finner måter for å komme over det på. Eller, om ikke komme over det, så finne en måte og leve med det på. Jeg kan ikke forestille meg hva dere går gjennom, men dere har alle min dypeste kondolanse.

For dere som fremdeles henger fast i denne verden: dere er vakkre! Dere er fantastiske mennesker, og jeg beklager at jeg aldri har fortalt dere hvor flotte dere er. Hvert smil dere smiler gir meg varme i kroppen, og hvert snillt ord dere sier gjør hverdagen lettere for mange mennesker. Jeg tenner et lys for alle som fremdeles burde vært med oss, og håper at det blir lenge til neste haglegevær lades.

Legg igjen en kommentar

