Petìt of the week

Igjen fikk jeg skrive en petìt for lørdagens papirutgave, denne gangen med et mer usaklig innslag 😛

Molta som forsvant

Jeg har ofte lurt på det der med molter, og jeg regner med at det ikke er bare jeg som savner dem. Det ny-tinede syltetøyet på nybakt brød har noen søte minner av barndom over seg. Men hvor har molta blitt av? Her en dag ringte det en hyggelig mann til meg, som rett og slett lurte på om jeg visste om det var noe molte på fjellet. Jeg kjente meg en gang en liten skuffelse innvendig, for molta, den har jeg ikke sett noe særlig til på mange år. Nå er det ikke jeg som plukker den, men min kjære morfar. Den fjellvante mannen som hvert år plukker bøtter og spann med alle slags bær, inkludert molter når han finner dem. Jeg måtte da bare skuffe denne ringende mannen med at min morfar sier at det er dårlig med moltekart litt over alt.

Mange vil si at det er klimaendringer som tar de søte moltene fra våre sultne sukker-munner. Jeg tror de tar feil. Den mest logiske forklaringen jeg kan finne er nemlig aliens. Aliens, sier jeg! Romvesner fra det store univers som tilfeldigvis oppdaget vår fjellskatt, og på magisk vis teleporterer dem vekk fra jordas overflate hvert år. Det er selvsagt noen de overser, som gir et fåtall molter hvert år.

Hva man kan gjøre med denne saken, er derimot usikkert. Det er som med satan; romveseners beste triks er å overbevise alle om at de ikke finnes. Det er derfor med stor forsiktighet at vi må skjerme om vår molte. Gjem dem om mulig, og for all del; ikke gi den til dem gratis! Det er en grunn til at moltespann som blir stående utendørs på magisk vis forsvinner, for det gjør de, enten dere tror det eller ei. Og kjære morfar, gi ikke opp! Bestefedre som går i fjellet er antagelig vårt største våpen mot disse tyvene. Fred ut.

Legg igjen en kommentar

